Monday 12 March 2012

Birokrasi

Assalamualaikum,

Selamat tengah hari..hari nie aku cuti kecemasan (EL) coz ada masalah yang tidak dapat dielakkan..lagi pun cuti aku tahun nie banyak lagi..so pas nie setiap bulan aku kena amik cuti..lau asyik kerja je sampai tak ada masa nak rehat nanti jatuh sakit pulak..kesihatan pun kena jaga..

Aku geram betul hari nie..minggu lepas aku ada hantar borang pendahuluan seoarang staf untuk buat cek pendahuluan pergi LI (Latihan Industri) kat Pejabat Bendahari..tapi sampai hari nie aku follow up balik cek tue masih belum dapat disiapkan disebabkan bosnya tidak ada.. banyak betul birokrasinya..aku dah hantar awal borang tue awal kat Pejabat Bendahari tapi boleh pulak staf tue buat lambat..salah aku  ke atau staf tue yang tak buat kerja...

Lau nak tau birokrasi tue maksudnya ialah sebuah konsep sosialogi dan sains politik yang merujuk kepada cara bagaimanapun pentadbiran melaksanakan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan yang sah secara sosial..pengurusan ini disifatkan dengan tatacara piawai, pembahagian tanggungjawab yang formal, hierarki, dan hubungan tidak peribadi..

Bila dah banyak sangat birokrasi dalam sesebuah organisasi kerajaan maka akan timbul rasa tidak puas hati dalam diri individu yang terlibat..peraturan yang dibuat perlulah memudahkan pelanggan berurusan bukan menyusahkan pelanggan..

No comments:

Post a Comment