Friday 4 May 2012

Kelebihan Bersedekah

Assalamualaikum,

Selamat pagi jumaat..marilah kita bersama-sama selawat ke atas junjungan nabi Muhammad s.a.w..semoga kita mendapat syafaat di akhirat nanti..kisah nie rentetan dari peristiwa aku pergi pesta buku di PWTC..selama 5 jam menunggu bas ganti datang, aku dan kawan-kawan hanya duduk memerhati orang yang datang bersilih ganti di r&r..dari petang sampai ke malam macam-macam gelagat orang yang aku perhatikan..

Ada satu rombongan dari sekolah tahfiz berhenti di r&r then budak-budak nie ada yang makan dan ada yang solat..dari jauh aku terlihat seorang budak nie duduk di satu sudut sambil memerhatikan kawan-kawan yang lain makan..dalam hati aku terdetik kenapa budak nie tidak makan bersama kawan-kawan yang lain..aku terfikir tak ada duit ke budak nie..aku ingin mendekati budak nie untuk bertanya tapi aku takut budak nie fikir apa nanti..so aku suruh kawan pergi tanya budak tue sambil sedekahkan pau yang dibeli tadi..

Kalau lah aku jadi kawan dia, aku akan kongsi makanan yang dibeli untuk dimakan bersama..sampai hati kawan-kawan dia tak pelawa dia makan sekali..aku cerita kisah nie pada mak..then mak tanya kenapa tak sedekahkan duit pada budak nie..banyak kebaikan bersedekah nie..betul gak kata-kata mak..kenapa aku tak fikir time tue lau bagi duit kan dapat membantu budak nie..menyesalnya aku tak dapat bersedekah pada budak tue..jika kita ingin bersedekah biarlah dengan ikhlas hati bukan dengan paksaan atau ingin menunjuk-nunjuk (riak)..

Dihari jumaat yang penuh keberkatan, aku nak share sedikit info berkaitan bersedekah..

Fadilat Bersedekah
1. Dengan bersedekah akan menghilangkan rasa kurang senang golongan yang miskin terhadap golongan yang  berharta dan kaya.
 2. Bersedekah akan menimbulkan rasa kasih sayang sesama masyarakat Islam baik yang kaya mahupun yang miskin. Sifat dengki akan hilang.
 3.  Bersedekah akan mendatangkan keberkatan. Apabila datang keberkatan dan hilanglah kecelakaan.
4. Bersedekah dapat menghilangkan kesusahan yang dialami oleh orang-orang yang kesempitan.Ini menggambarkan wujudnya sifat saling membantu antara satu sama lain dalam masyarakat.

Tangan Di Atas Lebih Baik Daripada Tangan Di Bawah

Hadith :
Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
“Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya” (al-Bukhari)

Kelebihan Bersedekah Menurut Keterangan al-Qur'an:

Kelebihan bersedekah secara umum digambarkan dengan indahnya di dalam al-Qur'an. Banyak sekali ayat-ayat suci yang menerangkan..di antaranya seperti berikut:
Jelasnya, orang-orang yang bermurah hati membelanjakan hartanya pada jalan Allah - meliputi segala jenis kebajikan umum akan dibalas oleh Allah Taala dengan pahala tujuh ratus kali ganda, asalkan sedekah atau derma dan khairat itu diberikan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata.
Sedekah itu ada 10 kepujian, lima di dunia dan lima di akhirat..

Lima di dunia
- Mencucikan hartanya
- Mencucikan badannya
- Menolak bala dan penyakit
- Menggembirakan orang miskin dan mengembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal .
- Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya .

Lima Di akhirat
- Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari Qiamat ketika sangat panas
- Ringan hisabnya
- Berat timbangannya (amalan) di akhirat
- Mudah melalui titian Siratal-Mustaqim
- Bertambah darjatnya di dalam syurga

 Sedekah itu menutup tujuh puluh pintu kejahatan..

No comments:

Post a Comment